Træthed i trafikken
Hvor ofte sætter du dig bag rattet, selvom du egentlig føler dig for træt? Undersøgelser viser, at træthedskørsel faktisk kan være lige så farligt som spritkørsel. Alligevel er det ikke alle danskere, der tager trætheden alvorligt.
Du kender det sikkert. Det der med at sætte dig bag rattet og lige tage en dyb indånding. Hanke op i dig selv, for åh, hvor er du træt. Købe den største kop kaffe på tankstationen, for du skal jo holde dig vågen på køreturen.
Du tænker, at det går jo nok. Du kan jo bare høre lidt høj musik, rulle vinduet ned, eller måske endda standse bilen og lave sprællemænd. Det er jo bare lidt træthed.
Hvis ovenstående scenarie er noget, du kan nikke genkendende til, er du ikke alene.
Træthed i trafikken er et reelt problem
En undersøgelse med 3022 respondenter, som YouGov har lavet for GF Fonden i 2023, viser nemlig, at træthed i trafikken er et større problem, end vi lige går og tror.
For mens problemstillingen er velkendt blandt erhvervschauffører, der har skrappe køre- og hviletidsbestemmelser, så har 6 ud af 10 danske bilister faktisk prøvet at køre bil, mens de var så trætte, at de havde svært ved at holde øjnene åbne.
Det sidste tabu i trafikken
Meget tyder på, at træthed bag rattet er det sidste tabu i trafikken. For mens det er alment accepteret at sige fra overfor spritkørsel, høj fart og sms’er bag rattet, så er det langt de færreste danskere, der åbent taler om træthed i trafikken.
Faktisk er 8 ud af 10 danske bilister aldrig blevet opfordret til at lade være med at køre bil, fordi de var for trætte.
Alligevel mener næsten 4 ud 10, at de selv har opfordret andre til lade være med at køre bil på grund af træthed. Noget tyder altså på, at der ikke bliver talt klart og tydeligt i disse situationer.
Og det er altså på trods af, at 74% af danskerne faktisk ikke mener, at det er okay at køre bil, når man er meget træt.
Mokka og morfar er vejen frem
Selvom frisk luft, høj musik og bevægelse er nogle af de mest brugte metoder til at holde trætheden for døren, så er det faktisk ikke dét, søvn- og trafikeksperter anbefaler.
Rådet lyder derimod på at drikke en kop kaffe og så tage en powernap i direkte forlængelse deraf; Mokka og morfar. Kaffen giver nemlig et koffein-kick, som først starter 15-30 minutter efter indtagelse. Dét sammen med en opkvikker i form af en minilur er nok til at give lidt ekstra energi, så man kan nå frem til sin destination uden at sætte trafiksikkerheden over styr. Hvis man skal køre i en længere periode, er man dog nødt til at tage en reel pause og få en god nats søvn, før man kører videre.
Læs rapporten om træthed i trafikken
Rapporten er udarbejdet af trafiksikkerhedsekspert Jette Ravn for GF Fonden, og du kan læse hele rapporten her.
Baggrunden for rapporten
GF Fondens fokus på træthed i trafikken startede i 2022. Her uddelte fonden et Trafiklegat til Erfarne Bilister, som ville undersøge træthed blandt unge, danske bilister. I dét arbejde fandt de blandt ud af, at træthed i trafikken er en alvorlig og svært håndgribelig udfordring, som ikke just er så nem at løse. Ligeledes fandt de frem til videnskabelige forsøg, der viser, at træthedskørsel og spritkørsel i mange tilfælde kan sidestilles. Netop dét, er et af de store budskaber i en fælles kampagne om træthed i trafikken fra GF Fonden og GF Forsikring.